Szybki internet w usłudze powszechnej - ruszyły konsultacje
Jakie usługi telekomunikacyjne trzeba zagwarantować Europejczykom? Odpowiedzi na to pytanie szuka Komisja Europejska, która rozpoczęła konsultacje społeczne dotyczące tzw. usługi powszechnej. Obecne przepisy gwarantują obywatelom UE dostęp do telefonu i podstawowych usług internetowych. Nie od dziś Komisja chce ten zakres usług rozszerzyć.
Usługa powszechna została ustanowiona na mocy unijnej dyrektywy w sprawie usługi powszechnej z 2002 r. W tej chwili gwarantuje ona możliwość połączenia z publiczną siecią telefoniczną oraz możliwość dostępu do publicznych usług łączności głosowej i transmisji danych z zapewnieniem funkcjonalnego dostępu do internetu.
Dyrektywa wymaga również, aby konsumenci mieli dostęp do usług biura numerów oraz spisów abonentów, publicznych automatów telefonicznych oraz do specjalnych środków, jeżeli są oni niepełnosprawni. Wspomniane usługi muszą być określonej jakości dla wszystkich użytkowników końcowych na terytorium państwa członkowskiego oraz po przystępnej cenie. W Polsce usługę powszechną świadczy Telekomunikacja Polska, która może otrzymywać dopłaty z budżetu państwa, jeśli świadczenie usługi powszechnej będzie narażało ją na straty.
Komisja rozważa możliwość uaktualnienia tych przepisów, opracowanych wiele lat temu. Już w roku 2008 mówiono, że w skład usługi powszechnej powinien wchodzić internet szerokopasmowy i być może także usługi telefonii komórkowej.
W ramach rozpoczętych wczoraj konsultacji Komisja chce:
* ustalić, czy podstawowe pojęcie usługi powszechnej (odnoszące się do tradycyjnych usług telekomunikacyjnych) jest jeszcze aktualne,
* ustalić, czy w skład usługi powinna wejść łączność szerokopasmowa,
* odpowiedzieć na pytania o elastyczność na szczeblu krajowym i skoordynowane podejście UE (jest to problem, gdyż między poszczególnymi państwami istnieją znaczne różnice jeśli chodzi o stan rozwoju rynków usług telekomunikacyjnych),
* ustalić sposoby finansowania usługi powszechnej (przez branżę telekomunikacyjną lub z pieniędzy publicznych).
Rozpoczęcie konsultacji jest następstwem oświadczenia w sprawie usługi powszechnej, które Komisja Europejska złożyła przed Parlamentem Europejskim podczas negocjacji nad pakietem telekomunikacyjnym w 2009 r. oraz drugiego przeglądu zakresu usługi powszechnej w 2008 r.
W dniu 30 marca 2010 r. KE zorganizuje otwarte warsztaty, aby konsumenci, przedstawiciele branży, eksperci i inne zainteresowane podmioty mieli okazję do wymiany poglądów. Konsultacje będą trwały do dnia 7 maja 2010 r., a ich wyniki zostaną przedstawione przez Komisję w formie komunikatu. W razie konieczności Komisja przedstawi przed końcem 2010 r. odpowiednie wnioski ustawodawcze.
Informacje dotyczące konsultacji społecznych i wysłuchania publicznego są dostępne na stronach Komisji Europejskiej.
TP: Broadband niepowszechny w Polsce
A co na to wszystko polski operator świadczący usługę powszechną? Wszystko wskazuje na to, że Telekomunikacja Polska będzie przeciwna włączaniu szerokopasmowego internetu do zestawu usług gwarantowanych obywatelom.
Dyrektor Pionu Współpracy Regulacyjnej Grupy TP Maciej Rogalski w wywiadzie dla rpkom.pl powiedział, że penetracja usługi internetu szerokopasmowego jest w Polsce wciąż zbyt niska, aby uznawać ją za usługę powszechną. Zdaniem Rogalskiego w związku z brakami w infrastrukturze bardzo trudne byłoby zrealizowanie wymagań stawianych przez usługę powszechną.
Źródło:
Dziennik Internautów
Data dodania:
03.03.2010 10:36, przez: ches_ter
Czytano:
4175 razy
Ocena:
- Brak ocen
|
|